Handbagage in het vliegtuig

Loopt het uit de hand?


Bij mijn laatste vliegreisje viel het me weer op hoeveel spullen mensen meenemen op reis en hoeveel extra bagage ze meenemen. Ik zat op een vlucht waarbij 25kg was toegestaan. In mijn koffer zaten drie paar schoenen en zeven boeken en nog eens tal van jurkjes, shirtjes, broekjes, makeup en badzoutbussen. Ik had genoeg bij me en eigenlijk meer dan dat. Daarom vond ik het ook zo vreemd om het ganse vliegtuig in te zien checken met koffers waar menig celebrity jaloers op is en vervolgens het vliegtuig in te zien stappen met nog eens een handbagagekoffer en een handtas. Of een backpack. Waar ligt de grens tegenwoordig en wat slepen we allemaal mee? Vanwege de overdrevenheid van de handbagage moesten sommige mensen hun kostbaarheden niet boven hun hoofd maar wel drie of vier compartimenten naar voren verplaatsen. Met de vraag wat er mee gebeurt (Doutzen haar iPad is wel eens gejat, ik bedoel maar). Dus, wat gebeurt er als iedereen dit doet? En waarom doen de airlines hier niets aan? Bijgaand enige regels (of meer etiquette) en tips voor handbagage.

Etiquette voor handbagage

Handbagage dient een specifieke afmeting te hebben, welke je kan terugvinden per airline. Houd je hier ook aan. Het is niet de bedoeling dat anderen de dupe worden van jouw megagrote weekendtas omdat je te zuinig bent om bagage in te checken of omdat je vindt dat je niet genoeg in je koffer kan stoppen. Overigens: Hoeveel heeft een mens nodig? Als je al bagage incheckt hoef je niet nog een weekendtas mee te nemen als handbagage, omdat de limiet van 20 à 25 kilo met een reden verzonnen is. Tegenwoordig nemen we ook geen kratten aan boeken meer mee, dus is het helemaal overbodig om veel kilo's mee te zeulen.
Mocht je je laptop meenemen, snap ik wel degelijk dat je deze bij je houdt in het vliegtuig. Maar ook hiervoor geldt: Het gaat hier om één tas per persoon. De rest zou beschikbaar moeten zijn voor noodgevallen. Laten we met elkaar het ruim gezellig houden.

Tips voor handbagage



Ik ga op vakantie en neem mee in mijn handbagage:

Dit past allemaal in mijn handtas en ik ben blij dat ik niet meer dan dat hoef mee te sjouwen. Het is mij zo heel goed gelukt terwijl ik afgelopen vrijdag het vliegtuig naar La Palma moest nemen.


Wat neem jij altijd mee in je handbagage?

Labels: , , ,