Opruimen KonMari style

Je wordt op dit moment doodgegooid met opruimwoedes van bloggers, instagrammers en twitteraars. Ik heb jullie daar ook lastig over gevallen, maar de naam waarmee op social media wordt gesmeten is Marie Kondo.

Marie Kondo - KonMari

Marie Kondo is Japans en adviseert mensen met rommelige huizen om hun huis rustig te maken. Haar motto is: Alles wegdoen waar je niet echt van houdt. Dus boeken het raam uit die je niet meer leest! Nee, alle gekheid op een stokje: Ze is heel erg gewild. Ze heeft zelfs een wachtlijst van 3 maanden. (Las ik, ik zou het zelf niet weten natuurlijk) Gelukkig hoef jij niet 3 maanden te wachten. Je kan meteen aan de slag want ze heeft een boek uitgebracht en die hebben (denk ik) alle leuke bloggers in bloggersland ontvangen. Ik heb haar boek niet (als jullie mijn adres willen hebben om hem toe te sturen hoor ik het wel hoor lieve uitgeverijen) maar ik heb wel ooit het boek van Donna Smallin gekocht. Donna Smallin zit al een eeuwigheid in de organizing sector en is een expert op dit gebied te noemen. Ook ik heb me dus ooit laten inspireren door een boek. Want als je het opruimvirus te pakken hebt, dan pak je door!

Donna Smallin, The 1 Minute Organizer - De 1 Minuut Organizer

In één minuut de boel opruimen. Ik zag het boek de eerste keer in de bibliotheek staan en was meteen verkocht. Het idee is om alle taken in kleine taken op te delen, die je in 1 minuut per stuk kunt uitvoeren. Sommige duren wat langer, maar door het gehele boek geeft ze je telkens opruimacties die je in één minuut kunt doen. Voor iemand die niet zo into opruimen is, is dit een heel erg goede motivator. Want het kost je geen bergen met tijd! Als je elke keer een klein beetje doet, dan kom je al een heel eind.
Ze pakt het hele huis aan in haar boek en beschrijft elk onderwerp. Zelfs de rekeningen in je kantoor en hoe je deze het beste kunt ordenen. Voor mij is dit ooit een enorme lifesaver geweest, maar inmiddels heb ik hem weer hard nodig.

Enige tijd geleden ben ik begonnen met alles in huis kritisch te bekijken. Wat ik met die spullen doe, daar komt nog een artikel over online. Maar feit is dat ik na de carnaval goed ben begonnen met alles te ordenen. Voor die tijd had ik al enkele dingen op een rijtje gezet voor mijzelf. Want... wij willen graag gaan verhuizen. We zijn op zoek naar een mooi huis, met een prachtige tuin en hopelijk vinden we binnenkort een huis dat aan onze eisen voldoet. Echter, ik ben niet van plan om alle zooi mee te verhuizen.
Toen ik verhuisde van mijn ouderlijk huis naar mijn huurhuisje, had ik eindelijk alles geschuurd, geverfd, helemaal klaar maar ik had nog niks bij mijn ouders uitgezocht. Ik wilde eigenlijk de meest nodige spullen meenemen, dat had ik in mijn hoofd en niet uitgesproken. Wat gebeurde er met de verhuizing? Alles ging mee. Althans, alles wat we in mijn kamer konden vinden. Dat was nogal een schok want ik had best veel niet uitgezocht, zo had ik lades met oude papieren, dozen vol met oude studieboeken en meer. Toch hadden we niet alles meeverhuisd, mijn ouders hebben het mij niet aan gedaan om mij direct met al mijn oude speelgoed op te zadelen. Heel vervelend bleek later dat ik ook bij hen niet mijn spullen kwam opruimen. Ik wist het thuis al niet leefbaar te houden, laat staan dat ik tijd had om mijn spullen bij hen uit te zoeken.

Goed, flash forward dik 5 jaar en het opruimvirus is finally geland in dit huis. Het is ook gewoon nodig en mijn moeder zal mij eeuwig dankbaar zijn dat ik eindelijk al mijn klerezooi opruim. Dat betekent dat ik niet alleen thuis door al mijn spullen heen zal gaan, maar ook bij mijn moeder kritisch moet kijken wat ik wil behouden en wat er weg moet. Want nu kan ik het niet in mijn huis bewaren, maar als ik naar een grotere stek ga, dan zal ik zeker ook naar mijn antieke speelgoed moeten kijken en een keuze moeten maken. Dan maar beter alles in één keer. Daar worden we allemaal beter van.
En dus gebruik ik vooralsnog de 1 Minuut Organizer van Donna Smallin, hoewel ik steeds nieuwsgieriger word naar die KonMari methode.


Heb jij het boek van Marie Kondo al gelezen? Of ben jij ook aan het opruimen geslagen? Ik ben benieuwd naar jouw technieken!

Labels: , , , ,