Alles wat je wegdoet...

collect moments not things minimalisme
Op de Flow kalender van vorig jaar stond een uitspraak die interesse bij mij opwekte, over minimalisme.

Denk je eens in... alles wat je wegdoet, hoef je nooit meer te zoeken, op te bergen, schoon te maken, te repareren of te vervangen. Wat een verademing.

Dit is een uitspraak uit het boek Vrolijk huishouden van Els Jacobs. En wat heeft Els gelijk! In eerste instantie denk je vaak niet zo goed na over hoe het opruimen van je huis en het weggeven of wegdoen van spullen je kan opleveren. Dat kan echter heel erg veel zijn. Soms kan het zo zijn dat je bezittingen je verstikken en verlammen. Je kan geen kant meer op, want je consumentisme verstikt je. Dat zie je wel eens in series over hoarders (oh daar ben ik zo dol op!), waarin ze eigenlijk verlamd worden door de hoeveelheid spullen. En daar ook vaak geen afstand van kunnen doen. Oude papieren, tijdschriften van 15 jaar geleden, lege plastic flessen... Dat zijn de ergste gevallen, maar er zijn natuurlijk ook veel gevallen die spullen bewaren omdat het altijd nog van pas kan komen (ik) of dingen bewaren omdat ze die nu eenmaal nog wel eens zouden kunnen gaan gebruiken.
Als je al zo veel woorden vuil moet maken aan een voorwerp die je nu niet gebruikt... en je die 'mogelijk', 'later', 'eventueel' wel gaat gebruiken... Dan is de kans groot dat je dat nooit gaat doen. Zo heeft mijn man pas een waxinelichthoudertje gewonnen. Het was er maar eentje. Die niet in huis paste, niet bij de spullen paste en niet echt nodig was (want we komen om in de waxinelichthoudertjes). In overleg met hem - want hij had hem gewonnen, niet ik - heb ik hem weggegeven aan de kringloper. Dat vind ik fijn. Ik gooi het namelijk niet weg, maar ik doe er wel afstand van. Het is goed mogelijk dat iemand anders het houdertje wel kan gebruiken en dat maakt mij weer blij. Full circle.

Kledingcontainer: Wat mag er in?

Ik houd niet van een weggooimaatschappij, dus heb ik de nodige moeite met het weggooien van spullen of kleding. Gelukkig weet ik inmiddels meer over afvalprocessen en hoe je de stroom afval kan verminderen. Niet iedereen weet bijvoorbeeld dat je alle kleding en doeken in de kledingcontainer kan doen. Ik heb het nagezocht en uitgepluist voor jullie. Je kan er alles in gooien, ook kleding met een vlek of een scheur. Het is alleen zo dat ze je proberen te ontmoedigen dit te doen omdat ze weinig met dit soort lappen kunnen doen. Ze kunnen ze niet doorverkopen, maar wel hergebruiken. Dat is precies waar ik naar op zoek ben want een lap textiel weggooien vind ik ook zonde. Dan nog te zwijgen over andere apparaten...

Zo is mijn vaatwasser ruim drie maanden geleden gaan hemelen. Precies rond de tijd dat je hem het hardst nodig hebt: Kerstmis en oud en nieuw stonden voor de deur. En toch bleek dat we hem niet nodig hebben. We hebben de vaatwasser vervangen voor het ouderwets afwassen en dat gaat beter als ooit tevoren. Direct na het avondeten staan we op om samen de afwas te doen. Het is niet alleen snel gedaan, maar ook nog eens gezellig. Tijdens het afwassen nemen we de dag door, of discussiëren over iets wat we gelezen of gezien hebben. Of we konden zo Wie Is De Mol strategieën bespreken.
Ook hebben we recentelijk een nieuwe televisie aangeschaft. Dat ding is prachtig en ik ben er enorm blij mee, maar dat betekende voor ons allebei wel de allereerste tv die we aanschaften. En de ander was niet eens stuk! Hij begon al wel wat kuren te vertonen en we waren toe aan iets nieuws met een mooi beeld zonder een enorme toeter aan de achterkant. We hadden nog een echt ouderwetse beeldbuis. Dat is gelukt, maar de oude kon ik niet weggooien, want die doet het nog...
Onze combimagnetron was niet meer te reanimeren. We zijn er nog mee naar een Repair Café geweest, maar ook daar moesten ze ons teleurstellen. Onze Chinees was zo in elkaar gezet dat het niet de bedoeling is dat je hem repareert. De magnetron doet het nog goed, maar de oven niet meer.
Wat te doen met al deze elektronische apparaten?

Kringloop

De vaatwasser was niet meer te repareren. De televisie deed het nog wel, maar hij kreeg kuren. Inclusief afstandsbediening en gebruiksaanwijzing zijn ze erg blij met deze beeldbuis. Ik vroeg me werkelijk af of iemand nog iets met onze combimagnetron kon, hoewel de magnetron nog prima werkt. Toen ik eens een telefoontje pleegde naar de kringloper bleken ze blij te zijn met alles wat ik aanbood. Sterker: Het werd zelfs allemaal gratis bij mij opgehaald! Enige eis vanuit de Kringloper: Het moet schoon zijn. Dus poetste ik alles nog eens schoon en kwamen zij het vervolgens gewoon op een woensdag ophalen. Enige onderdelen kunnen ze hergebruiken en zodoende dat het zonde is om spullen op de stort te gooien. Alle elektronische apparaten kunnen ingeleverd worden mits er nog een stekker aan zit. Dat is toch geweldig!

Heb jij nog oude spullen liggen waarvan je denkt dat niemand er happy van wordt? Waarvan je verwacht dat je het naar de stort moet brengen? Neem even contact op met je kringloper uit de buurt en je weet binnen no time wat je wel en niet aan hen kan doneren.


Wist jij dat je alle elektronische apparaten met stekker kan inleveren, ook als het apparaat stuk is?

Labels: , , ,