De Oscars 2015

oscar 2015
Afgelopen nacht werden de Oscars uitgedeeld aan de beste films, regies, acteurs, actrices, bijrollen, muziek en wat al niet meer. Wie gingen er met het felbegeerde beeldje vandoor?

Ik keek helaas niet afgelopen nacht, ik lag te pitten en ik moet bekennen dat ik niet eens weet of ik een zender heb waar ik het op kan zien. Ik kan dan wel een meganieuwe hippe tv hebben, een nieuw televisiepakket heb ik nog niet (Tele2, u mag sponsoren). Gelukkig weet ik zo mijn achterdeurtjes en kan ik je alsnog een mooi overzicht schenken. Behold!

Beste film

Birdman


Hoewel Birdman als beste film uit de bus komt heb ik begrepen van Iris dat hij niet zo heel erg geweldig is. Ik heb er geen mening over want ik heb hem nog niet eens gezien. Van de oude stempel als ik ben, moet ik hem in de bioscoop zien en aangezien ik de laatste tijd voor gemak ga, ben ik er nog niet geweest want hij wordt niet aangeboden in mijn bioscoop. Erg jammer, want ik ben er toch wel benieuwd naar. Zal het er mee te maken hebben dat Birdman gewonnen heeft omdat het een geweldige comeback is van Michael Keaton, de ooit bekende Batman? Geen idee of dat kon meewegen, maar als dat zo is, begrijp ik het wel. Keaton staat weer op de kaart.

Beste acteur

Eddie Redmayne - The Theory of Everything


Ik had al gezegd dat ik graag naar deze film wilde gaan en nu blijkt de acteur ook nog eens een Oscar te hebben gewonnen. Ik heb hem nog niet gezien maar ik begrijp heel erg goed dat hij in ieder geval voor een nominatie in aanmerking kwam. Hij speelt Stephen Hawking waarbij ALS wordt geconstateerd, een slopende ziekte die hij gezien de trailer al met verve neerzet. Laat staan de rest van het personage. Stephen Hawking heeft hem zelfs gefeliciteerd met de Oscar. Stephen Hawking die zegt dat hij trots op je is, hallo! The best toch?!

Beste actrice

Julianne Moore - Still Alice


Ik ken deze film niet, ik had zelfs de trailer nog niet eens bekeken. Ik weet wel dat ik zeer onder de indruk ben van Julianne Moore. Althans, in eerdere films van haar was ik dat altijd wel. Ze kan ijzersterk acteren en verbaast je altijd weer. Ik ga deze film zeker aan mijn to see list toevoegen.

Beste regisseur

Alejandro González Iñárittu - Birdman
Daar hebben we Birdman weer! Ik heb er nu dus niets extra's over te zeggen ;)

The Grand Budapest Hotel

Mijn vrolijke moment was vooral om te zien hoeveel (kleine) Oscars de leuke film The Grand Budapest Hotel ontving. Deze film kreeg een Oscar voor:

  1. Beste originele muziek
  2. Beste Make-Up en Haar
  3. Beste kostuumontwerp
  4. Beste production design
Ik vond de film The Grand Budapest Hotel een zeer vermakelijke film om te zien, waarbij ik erg gelachen heb om de bijzondere personages. Ik kan de film werkelijk iedereen aanraden. Als je een beetje van 'vreemde' films houdt.

Opmerkelijk

Wat ik opmerkelijk vond: Ik heb zelf niets gehoord over de film Whiplash maar deze heeft ook aardig wat Oscars in de wacht gesleept. Ik ga me zeker nog verdiepen in het verhaal van Whiplash. Ik ben benieuwd of ik hem interessant vind.

Daarnaast hield Patricia Arquette een goede speech na de nodige bedankjes van de welbekende mensen over gelijkheid van salarissen voor vrouwen in de acteerwereld - Inspirerend! Mijn lieve Meryl Streep (ik vind haar ge-wel-dig) viel bijna van haar stoel ;) Zie hier wat ik bedoel: 

Labels: