Ondertussen... in de provincie: Château Holtmühle

bilderberg chateau holtmuhle
Afgelopen weekend verbleef ik in Chateau Holtmühle in Tegelen. Holtmühle? Ligt dat in Duitsland? Nee, in Limburg maar tegen de grens met Duitsland. Een relaxt weekend met een culinaire toets. Lees mijn review:

Château Holtmühle

Het hotel is gesitueerd in een rustig gedeelte van Limburg, in de plaats Tegelen. De omgeving is uitermate geschikt voor wandelaars en mensen die rust zoeken. Wij hebben alleen ganzen gehoord.
De naam van het hotel verklapt het al; het is een heus kasteel! Het doet heel pittoresk en romantisch aan en aan de binnenkant verrassen ze je met de laatste snufjes. Je kan terecht in het oude en een nieuw bijgebouwd gedeelte. Op de zaterdag was er een bruidspaar dat er foto's liet nemen, dat begrijp ik goed want het is een mooie locatie met oude details.

Hotelkamer

Eerste indruk van de hotelkamer is vrij netjes. We hebben een ruime kamer met uitzicht op de slotgracht, in de kamer hebben we een zitje, een bureau en een kast. Er staan twee boxspringbedden en de badkamer beschikt over een bad. Ik ben happy! Ook kan je een minikoelkast, televisie en een föhn verwachten.
Ik merk op dat het gordijn in de badkamer helaas vies is van vorige bezoekers - er zit lippenstift en iets zwarts (mascara?) aan en op de grond is niet goed gestofzuigd. Een goede eerste indruk is hiermee niet gemaakt, maar bij doorgeven wordt hier direct wat aan gedaan - klanttevredenheid staat hoog.
De bedden slapen heerlijk hoewel de kussens naar mijn smaak iets te dik zijn. Ik slaap op mijn buik dus ik kan enorme fluffy kussens niet gebruiken. Ik kan me voorstellen dat ik daar alleen in sta.

Service

Het inchecken ging voortreffelijk. Ik geloof dat ik weinig zo netjes ben ingecheckt. We kregen alle informatie over het hotel en een korte rondleiding. Ook werd ons aangeboden om de bagage naar de kamer te brengen.
Tijdens ons verblijf bleek ook het bedienend personeel erg netjes en servicegericht. Heel fijn!

Ontbijt

Het ontbijt is denk ik mijn favoriete onderdeel van een overnachting. Je kan bij het kasteel opteren voor roomservice, wij hebben gewoon gegeten in de ontbijtzaal. Je hebt uitzicht op de gracht en ontbijt in de oranjerie, een prettige en lichte ontbijtruimte.
breakfast holtmuhle ontbijt bilderberg chateau holtmuhleHet zal je bij het ontbijt aan niets ontbreken. De tafels zijn netjes met tafellinnen gedekt en men brengt je koffie en thee. Daarnaast kan je kiezen uit verschillende sapjes en melk/karnemelk. Het brood was voortreffelijk en van het Vlaamsch Broodhuys. Ook kan je yoghurt nemen met allerlei ingrediënten zoals muesli, cruesli, lijnzaad, pompoenpitten, verse ananas, verse appel, gedroogde appels, dadels of abrikozen, rozijnen... met andere woorden: Noem het maar op en ze hebben het. Bij het buffet kan je ook kiezen uit verschillende kazen, waaronder een uit de streek. En kan je verschillende vleeswaren of gerookte zalm op brood doen. Voor de zoetekauw is er ook genoeg keuze: jams, hagelslag, pindakaas en chocoladepasta.
Ook is er nog een warm gedeelte met scrambled eggs, hardgekookte eieren, toast, bonen en worstjes.
Ik koos voor een koud ontbijt, mijn man voor een warm ontbijt (als het kon zou hij altijd warm eten). Mijn ontbijt was heerlijk want ik had brood van het Vlaamsch Broodhuys, waarvan één ochtend met oude brandnetelkaas uit de streek en tomaat en komkommer #nomnom Ook nam ik beide ochtenden een kommetje met yoghurt en ananas (en wat extra andere dingen).

Diner

We bleven de eerste avond dineren in het restaurant, hiervoor werden we opgewacht en naar onze tafel geëscorteerd. Wij werden door een vaste ober bediend, hij kwam zich bij het begin voorstellen. Heel prettig en gastvrij. Wij kozen voor een 4-gangen verrassingsdiner met bijpassend wijnarrangement. Bij elke gang en elke wijn werd ons netjes uitgelegd wat we hadden. Het restaurant van Château Holtmühle staat in de Michelin gids. Wij hadden daarom hoge verwachtingen, maar waren een beetje teleurgesteld omdat wij het goed eten vonden, maar niet echt verrassend of uitzonderlijk goed. We begonnen met een amuse, het voorgerecht was een carpaccio, een soepje en steak tartare met een dooier die net gekookt was. Het tussengerecht was een paella, het hoofdgerecht was kip en het nagerecht een taartje en fris ijsbolletje van bloedsinaasappel. Je dineert in de gewelven van het kasteel wat wel een heel bijzondere ervaring is. Aan één kant van het restaurant heb je de uitbouw waarbij je naar buiten kan kijken.






Sauna en zwembad

Ik heb tijdens mijn verblijf ook gebruik gemaakt van de sauna en het zwembad. Het zwembad is niet groot of diep maar je kan hier rustig wat baantjes trekken. Wanneer je gebruik wilt maken van de sauna, moet je dit 15 minuten van tevoren even doorgeven bij de receptie, dan zorgen zij ervoor dat de sauna al opwarmt. Ze hebben een voetenbadje, een gewone sauna en een turks stoombad. Ze hebben genoeg faciliteiten om af te koelen. In de sauna wordt muziek gedraaid waardoor het niet een ongezellig verblijf is. Met een boekje erbij kan je fijn relaxen op de stoelen die aanwezig zijn.


Parkeergelegenheid

Bij het hotel kan je parkeren, dit is wel naast het hotel gelegen. Je moet een klein stukje wandelen met je bagage. Als je dit storend vindt, kan je voor het uitladen en inladen van je bagage de auto voor de deur zetten en vervolgens naar het parkeerterrein rijden. Hoe dan ook is het een gratis parkeerplaats met aardig wat ruimte.


Conclusie

Wij hebben een heerlijk weekend genoten in Tegelen. Mensen die op zoek zijn naar rust zijn hier volledig op hun plek. De kamer is voorzien van alles wat je nodig hebt en de bedden slapen heerlijk. Voor verdere ontspanning kan je fitnessen, zwemmen of de sauna in. Ook is er in het hele hotel gratis wifi voor gasten. Alles zit indoor, dus je hoeft de deur niet uit als je niet wilt. Dit hebben wij wel gedaan en konden in Venlo goed terecht voor een dagje shoppen of om naar een leuk restaurant te gaan. Voor wandelaars zit je er precies op je plek, want het is het startpunt van vele, mooie routes. Hoewel ik het restaurant iets aan de dure kant vindt voor het diner (prijs-kwaliteit), is het ontbijt zeker de moeite waard. De service is uitstekend en ze doen hun uiterste best om je een rustig en prettig verblijf te garanderen.

Labels: , , , , , , ,