FOOD: Het Vermeertje

Begin januari ging ik in Delft naar restaurant Het Vermeertje. We begonnen het jaar goed, want het was heerlijk en er hing een fijne ambiance in dit restaurant in het oude gedeelte van Delft. Kijk jij mee? Alert: Watertandend menu!

Ons menu

We kozen ervoor om een 4-gangen diner te nemen. Voor een viergangen diner betaal je
€38,50. Het is zeker aan te raden om van tevoren te reserveren. Wij hadden een tafeltje achterin de zaak, vlakbij de open keuken. Op een avondje uit heb ik niet doorgaans mijn fototoestel bij me, maar ik maakte wel wat foto's met mijn mobiele telefoon.

Wat kozen wij tijdens dit diner?

Heilbot op drie manieren: Gegrild, gerookte canneloni en ingelegd, met rode zuurkoolsalade en vinaigrette van pommedori tomaat
Heilbot

Voorgerecht

Ik had na de feestdagen een beetje last van mijn buik waardoor ik wat meer richting vegetarisch neigde. J. kan ten alle tijden vlees eten in grote hoeveelheden. Hij is een geboren carnivoor. Ik eigenlijk ook, maar ik zie nu ook in dat vegetarisch soms zó heerlijk kan zijn. Zijn avondje uit eten is niet af als hij geen vlees op heeft. Prima.



J. koos voor Heilbot op drie manieren: Gegrild, gerookte canneloni en ingelegd, met rode zuurkoolsalade en vinaigrette van pommedori tomaat.
Ik heb van hem meegesnoept en oh jee wat was vooral die canneloni heerlijk!
Ik koos voor het vegetarische voorgerecht Geitenkaas: Een gekarameliseerd geitenkaastaartje met chutney van kakifruit en rucolakrokant. De rucolakrokant was ook werkelijk heerlijk erbij. Een lekkere bite.
#foodie Geitenkaas: Een gekarameliseerd geitenkaastaartje met chutney van kakifruit en rucolakrokant
Geitenkaas

Tussengerecht

J. nam de Sandwich: Met gebakken Livar bloedworst, spread van knolselderij, zoet zure bleekselderij en bladselderijmayonaise. Hij heeft het in een mum van tijd op. Hij wilt mij nog wat laten proeven maar ik durf niet nog meer te proeven (heb al wat geproefd) aangezien ik nog zo veel op mijn eigen bord heb liggen.
Ik koos weer voor een vegetarisch gerecht, de Beignet: met halloumi en vijg, geserveerd met broccoli compote en broccoli Macchiato. Ik ben een sucker voor dit soort soepjes, geen idee waarom, maar die volle romige smaak daar kan je mij in begraven. Wel erg romig, maar jeetje wat lekker. En dan die halloumi met vijg. Jeetje, wat lekker allemaal. Ik vind het allemaal zo lekker dat ik vergeet foto's te maken!

#foodie Runder onglet: Gegrild, geserveerd met terrine van kalfswang, peterseliewortel, aubergine kaviaar, aardappel pannenkoekjes en een jus van Grimbergen dubbel
Runder onglet. Blurry maar wel lekker.

Hoofdgerecht

En dan zijn we aangekomen bij het hoofdgerecht. In de tussentijd was het restaurant al behoorlijk leeg gelopen. Wij hadden een reservering gemaakt om 20:30 uur en hadden het idee dat de andere mensen dan misschien zelf net een half uurtje binnen zouden zitten. We hadden ons vergist want ze waren allemaal bijtijds naar huis. Maakt niet uit, het eten is heerlijk en we praten de hele avond, dus de tijd vliegt. We voelen ons helemaal niet alleen zitten.
J. neemt de Runder onglet: Gegrild, geserveerd met terrine van kalfswang, peterseliewortel, aubergine kaviaar, aardappel pannenkoekjes en een jus van Grimbergen dubbel. Ik geloof dat hij inmiddels overleden en naar hemel vertrokken is als ik hem aankijk.
Ik kies de Eendenborst: Met honing gelakt, lauw warme bulgursalade met munt en bloedsinaasappel, aspergetips, hummus en vinaigrette van bloedsinaasappel. Eend vind ik doorgaans heerlijk en in Budapest had ik al een heerlijke bulgursalade op in Anker Klub, ik was daarom enorm benieuwd naar deze fijne combinatie.
#foodie Eendenborst: Met honing gelakt, lauw warme bulgursalade met munt en bloedsinaasappel, aspergetips, hummus en vinaigrette van bloedsinaasappel
Eendenborst
En die combinatie kan tippen aan perfectie. Het zoete van de eendenborst met honing en de frisse, verkwikkende bulgursalade. Ik heb me moeten bedwingen om mijn bord niet af te likken.

#foodie Karamel Fudge Brownie: Met verveine parfait en een loempia gevuld met banaan en gezouten pinda's
Karamel Fudge Brownie

Nagerecht

J. wilt deze avond afsluiten met een big bang. Hij kiest daarom ook voor de Karamel Fudge Brownie: Met verveine parfait en een loempia gevuld met banaan en gezouten pinda's.
Ik klap bijna uit elkaar. Ik ben dol op uit eten gaan maar mijn maag kan helaas niet zo veel 'grote' gerechten achter elkaar aan (wacht twee uurtjes en ik heb weer honger, dat dan weer wel). Ik kies daarom een niet te zwaar dessert. Ik ga voor de Crème Brûlée: Van groene thee, met groene thee poffertjes en groene thee roomijs. Goed, foute keuze. Het was goed maar ik vind het zelf niet zo lekker. Als je helemaal gek bent van groene thee dan is dit je ding want het smaakt echt erg naar groene thee. De poffertjes vind ik wel heerlijk, daar zit de smaak dan het minst sterk in, de crème brûlée smaakt een beetje apart door de combinatie van de kruidige smaak van de groene thee en de zoete smaak van de suikerlaag.
#foodie Crème Brûlée: Van groene thee, met groene thee poffertjes en groene thee roomijs
Crème Brûlée

Na het eten van het dessert kunnen ze me terug rollen naar de parkeergarage. Ik ben echt zo rond als een tonnetje! Ik stel nog voor aan mijn man om even naar het plein te lopen, hij heeft de binnenstad van Delft nog nooit gezien en ik wil hem dit natuurlijk niet onthouden. Met tegenzin loopt hij mee de stad in, wat niet ver ligt van het restaurant. Het is alleen verschrikkelijk koud waardoor hij snel om zijn as draait en zegt: "Ja, mooi. Zullen we naar de auto gaan?"
Ik loop zo snel als ik kan op mijn stiletto hakken achter hem aan, maar kan hem bijna niet bijhouden zo snel loopt hij vanwege de kou! We kijken nog even binnen bij het restaurant waar wij als laatste klanten de tent verlieten en denken terug aan het goede eten. En zeggen tegen elkaar: "Dat was echt heel fijn hè."

Ik kan daarom iedereen aanraden om een bezoekje te brengen aan Restaurant Het Vermeertje in Delft! Lekker eten met een fijne ambiance en omringd door kopieën van de beroemde Vermeer.  

Wil jij hier ook eens heerlijk dineren?

Het Vermeertje
Nieuwe Langendijk 52-52, Delft
Telefoon: 015-8897175
http://www.hetvermeertje.nl/

Labels: , ,