Films die een Oscarnominatie verdienden

De Wall Street Journal heeft een leuk artikel geschreven over voorgaande Oscars. De keuze in nominaties van de Oscars is in 2009 van 5 films naar 10 films verhoogd. Dat betekent dat er in voorgaande jaren films zijn geweest die naast een nominatie hebben gegrepen. Welke films hadden een Oscar nominatie of een Oscar MOETEN krijgen? Lees het hele artikel hier.

Van deze lijst van de Wall Street Journal heb ik ook een kleine selectie gemaakt. Lees jij even mee en laat je weten wat jij van mijn keuzes vindt?

the dark knight heath ledger pirates of the caribbean the lord of the rings the return of the king LOTR Oscars Oscar

The Dark Knight

Laten we maar meteen beginnen met The Dark Knight. Dat die niet werd genomineerd is mij nog een raadsel. J. had tijdens deze film constant een verhoogde hartslag en we waren allebei overdonderd door de geweldige acteerprestaties van Heath Ledger. Hij maakte er een personage met diepere lagen van. Zo intrigerend en wát een goede film. Ik ben heel blij dat ik deze op het grote doek heb gezien.

Pirates of the Caribbean

Natuurlijk is het een Disney film en ben ik bevooroordeeld omdat Johnny Depp erin speelt. Natuurlijk, ik weet het. Maar ja, het was wel de eerste en enige film ooit die ik meerdere keren in de bioscoop keek. Avontuur, special effects, goede karakters... het had alles wat je verwacht van een piratenfilm. Het had wat mij betreft zeker een nominatie mogen krijgen.
In dat jaar won The Lord of the Rings : The Return of the King. Dus ergens ben ik wel tevreden met het behaalde resultaat in 2003. Werd wel tijd ook want het verbaasde mij iedere keer dat LOTR niet in het lijstje stond van winnaars, maar daar was LOTR dan eindelijk in 2003 met de laatste film. Potje zitten janken bij die film overigens. Goede keuze dus van The Academy.

Thelma & Louise

Shocker! Die stond niet in de lijst met genomineerden. De winnaar in 1991 was The Silence of the Lambs dus ik begrijp wel dat die zo hoog scoorde maar de rest van die genomineerde films is mij compleet onbekend. Thelma & Louise daarentegen ken ik wel en het verbaast mij werkelijk dat deze niet in de nominatielijst heeft gestaan. Had wel gemoeten (als er dus 10 films genomineerd mochten worden). Ik keek deze film toen ik nog een klein C-tje was en was toen zeer onder de indruk. Ik begreep sommige stukken er totaal niet van omdat ik natuurlijk nog geen ervaring in het leven had (ik ben nu 30 en weet dat ik over 10 jaar mijn 30-jarige zelf uitlach omdat ik hier lijk te weten dat ik nu wél ervaring in het leven heb haha) maar overall was het een indrukwekkend verhaal van twee dames. Oh en Brad Pitt in zijn jonge jaren en ontbloot. Altijd een bonus!

2000

Het millennium heeft gewoon te veel goede films. Chocolat, Erin Brokovich... Dat jaar werden er films over het hoofd gezien als Almost Famous (daar is iedereen lyrisch over, vind het zelf wel een oké film), Billy Elliot en O Brother, Where Art Thou? Ik had dan Billy Elliot er wel bij willen zien, maar het doet mij genoegen dat Chocolat sowieso in de nominatielijst stond. I loooooove Chocolat. Jammer dat de film heeft moeten verliezen van Gladiator. Welke ik, tot mijn spijt en schaamte, nog nooit heb gezien.

aladdin disney oscars oscar
Aladdin

Aladdin

In 1992 kregen ze het voor elkaar om A River Runs Through It en Aladdin over het hoofd te zien. Dat vind ik best wel knap want Aladdin was natuurlijk een spektakel voor het oog. Die animaties! Prachtig!
In 2001 zagen ze naast de animatiefilm Shrek, ook Amélie over het hoofd. Gek genoeg ben ik van die laatste film nooit fan geweest, terwijl iedereen er lyrisch over was. Ik werd alleen maar chagrijnig van het mens. Het zal niet geholpen hebben dat ik de film verplicht voor een vak op de theaterschool heb moeten kijken. Gelukkig was hij leuker dan Dogville want daar werd ik gewoonweg depressief van. Misschien moet ik ze allebei weer eens kijken aangezien ik inmiddels volwassen opvattingen heb... denk ik. Hmm.

Into the Wild

In 2007 werd Into the Wild niet genomineerd. Wat ik wel een beetje jammerlijk vind. Ik heb hem recentelijk gekeken en het is wel een groots spektakel. De wijdsheid, het gevoel van vrijheid, het losmaken van conventies. Dat kon je door de hele film proeven. Eigenlijk prima geschikt voor The Academy zou je zeggen, maar ja, die restricties van 5 filmnominaties hè. Ook Sweeney Todd werd over het hoofd gezien. Arme Johnny, dat is al de zoveelste keer. Heb overigens lekker genoten van dit zingend spektakel. Ik hoor mijn moeder nog vol ongeloof zeggen na de eerste zin uit het eerste lied van Johnny: "Gaan ze zingen?" Hahaha. Ma had zich niet zo goed ingelezen, wist zij veel dat het een musical was.


finding neverland johnny depp kate winslet the incredibles sideways the oscars oscar

2004

Het jaar 2004 schijnt één van mijn favo jaren te zijn als ik het zo eens bekijk: Finding Neverland (had moeten winnen), Sideways en The Incredibles deden dat jaar mee. Nou ja, The Incredibles dus niet want het is natuurlijk een animatiefilm en daar deden ze toen weinig mee. Gezien het onderzoek dat de Wall Street Journal heeft gehouden zou The Incredibles wel in de nominatielijst moeten staan. Animatie was toen nog niet zo'n hot topic.

Back to the Future

In het stukje waarbij we Back to the Future zien terugkomen (1985) in het artikel van de Wall Street Journal draait het alleen maar om Woody Allen, maar ik wil liever stilstaan bij de film die het dat jaar ook niet is geworden. Back to the Future!! Niet genomineerd!!! Ik huil een beetje van binnen.

Afvallers in de race

the way we were barbra streisand das boot who framed roger rabbit looney tunes children of men clive owen the oscars oscar
The Way We Were (1973) welke voor mij faam kreeg door Sex & the City. Ik had nog nooit van de film gehoord, nog nooit gedacht aan die film, maar oh wat waren ze in de serie toch fan van die film. En oh, wat zag ik jaren later nog vaak deze titel in Amerikaanse blogs naar voren komen. Ik zag hem en werd ook verliefd. Waarom heeft deze geen nominatie gekregen?!
Who Framed Roger Rabbit (1988) is jarenlang een geliefde film van mij geweest. Ik vond het echt ge-wel-dig dat deze film alle stripfiguren met normale mensen in één ruimte zette. Waarbij de rechercheur naar de Looney Tunes moet, hij heeft een hekel aan hun wereld.
Children of Men (2006) werd ook niet genomineerd en jullie hebben misschien (maar misschien ook niet) mijn lofzang over deze film wel eens gelezen. Ik kan niet zeggen dat het een prachtige film is. Ja, prachtig van ellende. Ik vond het een heftige film, controversieel in sommige aspecten en hij heeft diepe indruk op mij gemaakt. Zo'n film waarbij je hem vóelt. Zo jammer dat hij geen nominatie ontving.
Das Boot (1982) is ook overgeslagen. Boehoe. Ik ben na vele, vele, véle jaren overgehaald door mijn J. Hij is dol op geschiedenis en is zeer geïnteresseerd in de Tweede Wereldoorlog. Hij gaf al zo vaak aan dat Das Boot een geweldige film was. Ik had er nooit zin in. 3 uur kijken naar Duitsers in een onderzeeër? Mij niet gezien. Zo sympathiek vond ik de Duitsers van toen niet. Maar deze film was echt zijn tijd dubbel en dwars waard. 3 uur spanning. Echt!


Welke van bovengenoemde films vind jij dat absoluut een nominatie had moeten krijgen?

Labels: