Mijn vaste adresjes in Parijs

Ik probeer ieder jaar naar Parijs te gaan. Parijs is mijn lievelingsstad, het torent in zijn mooiheid in mijn ogen boven elke andere stad uit. Ik ben er ooit verliefd op geworden en zoals dat met verliefdheden gaat: Je blijft er altijd liefde voor koesteren.

Nu mag het zo zijn dat ik een tijdje in Parijs heb gewoond waardoor de kaars nog meer is gaan oplaaien. In die tijd heb ik ook zo mijn vaste adresjes gevonden. Plekken waar ik graag naartoe ging, plekken waar ik blij van word. En vandaag neem ik je mee naar een paar van die adresjes.

chocolat chaud les deux magots
Les Deux Magots

Café Les Deux Magots ligt in Saint Germain des Prés, vlakbij de metrohalte en tegenover de kerk Saint Germain des Prés (en naast Louis Vuitton mocht je nog willen shoppen).
In die buurt liggen meerdere bekende cafés maar op de een of andere manier heeft Les Deux Magots mij gegrepen. Het zal het interieur zijn, de chique buurtbewoners die er een kopje komen drinken, de serveerders die nog ouderwets rondlopen in sleet, de bekende regulars die gememoreerd worden met naamplaatjes aan de muur - zoals Simone de Beauvoir en Jean-Paul Sartre - en natuurlijk... de chocolat chaud.
Ik moet hier altijd heen om een warme chocolademelk te drinken die meer weg heeft van een dikke chocoladesoep, om in de woorden van mijn nicht te spreken. Hij is heerlijk romig, warm en je krijgt hem in een kannetje. Ik kan Parijs gewoonweg niet verlaten zonder mijn chocolat chaud!

Jardin du Luxembourg of Jardin des Tuileries

nancy in paris notre dameDit is makkelijk: Ik kan hier een keuze maken. Er moet altijd een kort momentje park in zitten en als dit Jardin du Luxembourg of Jardin des Tuileries is, dan ben ik gelukkig. Het is gewoon fijn om herkenbare punten te hebben en bovendien zijn het prachtige parken (vooral Luxembourg). Afgelopen keer ben ik eens naar andere parken geweest en dat verveelde mij ook niet. Binnenkort hier meer over!

Notre Dame

Het is een beetje sterven als ik de Notre Dame niet heb gezien in Parijs. Geen idee waarom, maar die kerk heeft zo'n aantrekkingskracht op mij, ik wil hem gewoon altijd zien. Bovendien zie je op elke foto van mij en de kerk dat ik ultiem geluk uitstraal - of rust for that matter - dat zegt al genoeg zou ik zeggen ;)

Sugarplum

Nu is het niet zo dat mijn bezoek aan de stad geen bezoek is als ik niet bij Sugarplum ben geweest. Zo is het echt niet. Ik zal het je sterker vertellen: Mon mari et moi zijn juist afgelopen keer voor het eerst samen geweest. Toen wist ik ook weer: JA! Aan deze plek heb ik prettige herinneringen omdat ik in de tijd dat we er woonden vaak hier thee ging drinken met een stukje gebak erbij en ik flink zat te bloggen. Heerlijk vond ik dat, Fransen om mij heen, fijne geuren van koffie en thee, smakelijk gebak... en ik kreeg inspiratie bij de vleet.
sugarplum composition
Source


Heb jij vaste adresjes in jouw lievelingsstad?

Labels: , , , , , , , , , ,