Mijn Europese citytrip bucketlist

Afgelopen zaterdagavond keek ik naar Verborgen Verleden waar Ruben Nicolai meer leerde over zijn stamboom (ik ben dol op stamboom verhalen, ik kijk ook vaak naar TLC's Who Do You Think You Are?). En Ruben vertrok naar Edinburgh. Aaaah... zwijmelde ik weg: Ik zou zo graag eens naar Edinburgh willen gaan! Het staat al jaren en jaren op mijn bucketlist. Maar naast Edinburgh heb ik zo veel andere steden op mijn bucketlist staan, heb jij die ook? Kijk mee naar mijn European Citytrip Bucketlist:

edinburgh castle citytrip travelblogger
Edinburgh. Source: The Family Rain
Edinburgh

Edinburgh staat dus al meer dan 10 jaar op mijn bucketlist. Maar waarom? Ik heb mij ooit moeten verdiepen in Schotland voor mijn studie. Tijdens die verdieping kwam ik tot extreem boeiende conclusies: Edinburgh is gaaf, ziet er prachtig uit, Edinburgh is gebouwd (althans, het begin, de Castle) op een vulkanische rots, Edinburgh heeft een ondergronds gangenstelsel! Ja, dat gangenstelsel vond ik misschien nog wel het meest fascinerende, het dateert nog uit 1700 en je kan een ghosttour boeken. Daarbij loop je met een gids door de stad onder de stad. Ooit woonden hier mensen, maar vanwege de constant verspreidende pest werd de bevolking dunner. Er waren dus naar zeggen veel geesten rond. That's right up my alley! Of eh... close zoals ze in Edinburgh zeggen.

Lissabon

Over Lissabon heb ik nooit per se veel gehoord, maar het heeft mij altijd geïnteresseerd. Ik ben nog nooit in Portugal geweest en ik ben best wel benieuwd hoe Lissabon er uit ziet, wat je er allemaal kunt doen... Het heeft een rijke geschiedenis en ik ben dol op architectuur en Lissabon blijkt feestjes tot in de vroege uurtjes te hebben. Yes, ook daar wil ik weer bij zijn.

Athene

Athene lijkt mij  een heel bijzondere stad, met een rijke geschiedenis. Daarnaast ben ik groot liefhebber van de Griekse keuken (wij hebben Griekse vrienden) en heb ik begrepen dat het nachtleven echt bruist en je er goed kan shoppen. Dat wil ik natuurlijk zelf eens meemaken.

riga citytrip travel reizen travelblogger
Riga. Source: Best Travel Photos

Riga

Riga schijnt perfect te zijn voor musea en architectuur liefhebbers, dus deze stad lijkt mij al jaren een schot in de roos. De hoofdstad ligt op een halfuurtje rijden van prachtige stranden (naar het schijnt hè, ik ben er dus niet geweest). Het oude centrum staat vol met gekleurde huisjes en stikt het van de kroegen en discotheken. In het 'nieuwe' centrum stikt het van Jugendstil architectuur. Het klinkt allemaal heel aanlokkelijk. Riga schijnt de beste plek te zijn van de Baltische Staten om een nacht te gaan stappen. En daarna zou ik heel graag door de centrale markt willen lopen. Alle foodhallen in Nederland, make way! Hier heb je 5 hallen vol heerlijks.

Vilnius

Ik lijk wel op repeat te staan, maar het schijnt goed underground stappen te zijn (dansen in een atoomschuilkelder, yes please). Bovendien kan je ook terecht voor allerlei andere muziekstijlen, zelfs als je dol bent op jazz is er ruimte voor je. Daarnaast maken de Litouwers graag kunst en is het een Middeleeuwse stad. Je kan de Heuvel van de Drie Kruizen op lopen en een bezoek aan het Presidentiële Paleis brengen. Genoeg kenmerken om een bijzonder weekendje te doen lijkt mij zo.

Talinn

Een ommuurde stad, kerken, theaters en operahuizen. Dit alles is te vinden in het Middeleeuwse stadscentrum. Misschien maak ik er gewoon een rondreis door de drie Baltische Staten van waarbij ik Talinn absoluut niet mag overslaan!


dubrovnik croatia kroatië citytrip europe europa travelblogger reizen travel
Dubrovnik. Source unknown

Dubrovnik

Ik ben al meerdere keren in Kroatië geweest maar ik ben nog nooit zo ver gereden dat ik ook Dubrovnik kon bezoeken. En dat wil ik zo enorm graag! Hoe vaak ik mijn ouders vroeger wel niet gesmeekt heb om door te rijden, tot het zuidelijkste puntje van Kroatië. Toen ik later zelf ging rijden en reizen begreep ik eigenlijk best wel goed waarom we niet helemaal daarheen waren gereden, het is met de auto ook echt een enorm eind, maar laten we wel wezen: Dubrovnik is een must-see!
Het staat op de werelderfgoedlijst van Unesco, het wordt de Parel van de Adriatische Zee genoemd en heeft nog geweldige stadsmuren, een cultureel festival dat zich tussen en op de muren afspeelt, meerdere fonteinen met water uit bergbronnen, pittoreske rode daken, smalle kronkelende straatjes and the list goes on.
Dus die blijft op mijn bucketlist staan, ik denk dat ik eens een vliegreisje erheen zal boeken.


Welke steden in Europa heb jij nog nooit gezien maar zou je dolgraag willen bezoeken?

Labels: , , , , ,