That's just rude! Niet-afzeggers op je bruiloft

Wat moet je doen met mensen die niet afzeggen op je bruiloft en niet zijn gekomen? En vervolgens ook niet de moeite nemen om je ten minste te feliciteren?

Etiquette

Dit is nogal een moeilijk onderwerp voor mij aangezien ik mij graag houd aan etiquette. Ondanks het feit dat ik een broertje-dood heb aan verwachtingspatronen, ben ik netjes opgevoed en zorg ik er dus voor dat ik mij zo veel mogelijk houd aan de gangbare etiquette. In het geval van een uitnodiging van een bruiloft, zorg ik dat ik erbij ben. Needless to say vind ik het heel erg leuk om uitgenodigd te mogen worden op een bruiloft. Het bruidspaar vindt mij zo bijzonder dat ik hun feest mee mag vieren op hun dag! Hoera! Als ik er niet bij ben, zorg ik dat op tijd af zeg en dat ze nog een leuke kaart of andere vorm van felicitatie van mij kunnen verwachten.

Nadelen aan een no-show op je bruiloft

Maar wat als de rollen zijn omgedraaid? Jij bent de bruid en je hebt verschillende gasten uitgenodigd. Je hebt een save the date gestuurd en vervolgens ook nog een uitnodiging nagestuurd. En vervolgens kom je op het feest zelf tot de conclusie dat er gewoon mensen niet zijn op komen dagen. Dat is natuurlijk erg vervelend want de mensen die niet afzeggen, vergeten een paar belangrijke dingen:

  1. Je hebt het aantal gasten doorgegeven aan jouw trouwlocatie. Dit betekent dat je ook moet betalen voor het aantal dat je hebt doorgegeven. In geval van drankafkoop ben je dus behoorlijk de lul als dit gebeurt en anders is het ook niet zo heel erg tof, want de hapjes... die betaal je dus ook voor deze no-show. Deze zijn namelijk al op voorhand gemaakt en het aantal staat genoteerd.
  2. Het kwetst het bruidspaar ongetwijfeld dat mensen die ze belangrijk genoeg vonden om uit te nodigen op hun trouwfeest, het geen enkel punt vinden om het bruidspaar te laten zitten zonder iets te laten weten. En er dus achter te komen dat ze jou niet zo boeiend vinden. Teleurstellend.

Vooral punt 1 is erg belangrijk, want waarom zou je het bruidspaar nog op extra kosten jagen (tenzij je een gloeiende hekel aan ze zou hebben dan blijkbaar)? Hoe dan ook: een no-show is niet relaxt voor het bruidspaar en ook niet netjes van de gast om zo met een belangrijke uitnodiging om te gaan.

Ik was een no-show, wat nu?

Stel: Jij was een no-show op een bruiloft. Wat kan je nog doen om het beter te maken?
  1. Stuur het bruidspaar een bos bloemen als felicitatie
  2. Stuur een kaart (optioneel: maak je excuses)

Delete de no-show

Als je nu helemaal niets meer hebt gehoord als bruidspaar, wat is dan een standaard? Burn all bridges? Het gebeurt volgens mij op elke bruiloft wel, dat iemand zich niet heeft afgemeld en je ook geen kaartje heeft gestuurd om je te feliciteren naderhand. Je kan ervoor kiezen om het volledige contact te verbreken, maar dat hoeft natuurlijk ook niet. Ik denk zelf dat dit heel persoonlijk is en afhangt van het verhaal die jij hangt aan de persoon. Mannen zijn bijvoorbeeld (ja cliché maar waar) minder attent dan vrouwen maar ook mannen horen acte de présence te geven (of af te melden) bij een belangrijk event van een vriend of vriendin. Ik heb het zelf meegemaakt op mijn bruiloft en ik heb wel het contact verbroken en voel me er prima bij, maar ik kan er nog steeds niet bij dat sommige mensen zó asociaal kunnen zijn. Een no-show is echt een no-go!

Labels: , ,