Show me the money!

geld uitgeven euro boodschappen kleding inkopen free fashion challenge
Ik heb al een tijdje niet van me laten horen over de Free Fashion Challenge, vandaag weer een update!

Hoeveel geef jij uit aan kleding?

De opdracht die ik kreeg was het opschrijven van mijn uitgaven aan mode, accessoires en schoenen in het jaar voorafgaand aan de Free Fashion Challenge. Ik ben eens goed gaan graven in mijn rekeningafschriften en hoopte op die manier nog een en ander tevoorschijn te halen. Als ik niet meer kon nagaan of het ging om een uitgave voor kleding, of niet, dan nam ik het per definitie op in mijn uitgavenpatroon. Ik geloofde niet dat ik erg veel kleding of schoenen of accessoires had gekocht het jaar voorafgaand aan de Free Fashion Challenge, maar als er op een afrekening 'Warenhuis' staat, heb ik voor de zekerheid maar dat bedrag bijgeschreven. Hoewel ik net zo goed boeken, DVD's of muziek gekocht zou kunnen hebben (ja ik koop nog fysieke muziek, als in CD's, hopeloos ouderwets hè).

Ik geef per maand uit aan kleding:

Ik kwam na een volledige opsomming uit op €1107,22 aan uitgaven aan fashion. Dat is €92,27 per maand.

Dat totaalbedrag vond ik best wel schokkend. Toen ik het thuis vertelde, vond mijn man het helemaal niet zo erg. Ik geef eerlijk toe dat ik nogal mijn mening had als ik magazines las waarin meiden vertelden hoeveel geld ze gemiddeld per maand uitgaven aan kleding. Ik kon me nooit voorstellen dat je €100 per maand eraan zou uitgeven. En toch lijkt het erop dat ik dat wel heb gedaan. Vind jij €92,27 gemiddelde uitgaven per maand aan kleding, schoenen en accessoires hoog?

Hoe wil ik hier in de toekomst mee omgaan?

Ik zou eigenlijk liever hoogwaardige kwaliteit kleding willen kopen, waarvan ik weet dat het op een eerlijkere, duurzame manier gemaakt is. Ik zou dus best wat meer geld willen uitgeven per keer aan minder kleding. Want stoppen met kleding kopen helpt de arme arbeider in Bangladesh ook niet. Alleen bewuster omgaan met kleding kopen zou heel goed een verschil kunnen maken. Op de site Rank A Brand kan je kijken welke merken er goed bezig zijn.

Daarnaast had ik laatst een discussie met mijn vriendinnen, het viel hen op dat nieuwe kleding zo snel kapot gaat of er slecht uit gaat zien. Komt dit omdat we de kleding vaker wassen? Of is de kwaliteit van de kleding in zijn algemeenheid achteruit gegaan? Ik denk het laatste, want ik ben zelf niet vaker gaan wassen (ik probeer het te beperken!) en mijn kleding ziet er soms toch echt niet meer zo goed uit. Aan de andere kant heb ik al heel lang niets nieuws meer gekocht. Mijn vriendinnen hadden het echt over nieuwe kleding die er na een paar wasbeurten al slecht uit begon te zien. Heb jij daar ook last van? En waar denk jij dat het aan ligt?
Ik hoop natuurlijk dat wanneer ik kies voor een duurzaam merk, ik wel hoogwaardigere kwaliteit kleding heb aangeschaft. Zijn er mensen die hier ervaring mee hebben?

Labels: